14 Ocak 2016 Perşembe

Peter Lewis Building / Peter Lewis Binası

Date was still 10/02/2014 Thursday

Tarih hala 02/10/2014 Perşembe

Each people have especial likings that are different than others. I was always interested in historical buildings. Actually it was a little bit related to which cities i live. My city is Ankara which has been constructed after Turkish revolution. A pick point of construction activities contains about ninety-three years. For this reason, lots of buildings are not historical. At the first times after revolutions, it was planned with real architectural values. But afterwards this contstructions have kept up with modernization very wrongly. I grew up there and i felt boring to live there and before starting university, i hated the modernization cause of Ankara. I supposed that buildings in Ankara were real modern architectures. Therefore,  i liked the historical buildings and Istanbul, too. Especially The Term of Architect Sinan, like another people. After that I relaized his buildings are belogs directly to their centuries. We may think Sinan the arhitect was contemporary architect at his terms. We cant still explain his buildings.

When i started to go to university, i have been begining to learn terms of the architecture. So i have learned that the contemporary architecture is not bad thing. We can build functional buildings by using new styles and materials. And history buildings can improve our approachs.

Her insanın, diğer insanlardan farklı özel beğenileri vardır. Daima tarihi binalarla ilgilendim. Aslında bu biraz hangi şehirde yaşadığımla ilgili. Benim şehrim Ankara, devrimden sonra yapılaşmıştır. Yapılaşma aktivitelerinin en üst noktası hemen hemen 93 seneyi içerir. Bu nedenle bir çok yapı tarihi değil. Devrimden sonra, ilk zamanlarında Ankara, gercek mimari değerlerle planlanmış. Ama daha sonraları çok yanlış bir şekilde modernizme ayak uydurmuştur. Ben burada büyüdüm ve burada yaşamaktan sıkıldığımı hissediyordum. Ve üniversiteye başlamadan önce modernizimden nefret ediyordum. Bunun sebebi Ankara'ydı. Ankaradaki binaları gercek modern bina zannederdim. Bu yuzden tarihi binaları seviyordum. Ve Istanbul'u. Özellikle Mimar Sinan dönemini, diğer herkes gibi. Sonra farkettim ki, onun yapıları direk olarak zamanına bağlı yapılardır. Mimar Sinan'ı çağdaş bir mimar olarak düşünebiliriz kendi dönemi içinde. Hala onun yapılarını açıklayamayız. 

Ne zaman üniversiteye başladım, mimarlığın dönemlerini öğrenmeye başladım. Yani çağdaş mimarlığın kötü bir şey olmadığını öğrendim. Biz yeni stil ve malzemeler kullanarak fonksiyonel binalar inşa edebiliriz. Ve tarihi binalar bizim yöntemlerimizi geliştirebilir.

We met actual architects who tried new approachs to design buildings. The designs includes different thinkings of architectural  planning and accordingly new approach in structions. Frank Gehry is one of them. Some architects dont like him. Not me. I like different approachs. He uses weird titanium curving surfaces for his buildings. You can think that his buildings are from another planet.

Bina tasarlarken yeni yöntemler deneyen mimarlarla tanıştık. Bu tasarımlar, farklı mimari planlama dusuncelerini ve bagli olarak insaattaki yeni yontemleri icerir. Frank Gehry, o mimarlardan  biridir. Bazi mimarlar onu sevmezler. Ben degil. Ben farkli yontemlerden hoslanirim. Binalari icin  tuhaf kıvrımlı yuzeyler kullanmıştır.Onun binalarinın baska gezegenden olduğunu düşünebilirsiniz.

Cafeteria / Kafeterya 

Peter Lewis Building is a shool of managements in University Circle. It was completed at 2002. We passed into green area which was full of historical buildings. And we arrived to it. We could go into, at Us you can go into an education buildings except classrooms. But i suppose that i can do it accidentally.

Peter Lewis binasi, üniversite bölgesi içinde bir yonetim isletme okuludur. 2002de tamamlanmış. Tarihi binalarla dolu bahcenin içinden gectik. Ve o binaya vardık.  Iceri girebiliyorduk. Amerika'da, egitim yapilarindan iceri girebiliyorsunuz, derslikler dışında.  Ama sanırım bunu kazara yaptım.


Stairs / merdivenler
Panhterars said me" i m waiting you here, you may view the school whatever you want. " Unfortunately, i am too courage to tour a building. I had tripped everywhere. All of walls has wavy surfaces. Although the amfies was center of construction, they seemed independent from building. There were hanged countries flags to gallery that under the amfi masses. I climbed up stairs. Stairs were finished with a door which made of wood. Yes i tried that and pushed the door.  There were some students who were listening their teacher. They were commenting on a movie. I still wonder who was that teacher :)

Pantherars bana "seni burada bekliyorum, istediğin gibi gezebilirsin" dedi. Ne yazık ki, bina turlamak konusunda fazla cesaretliyim. Her yeri dolaştım. Bütün duvarlar dalgalı yüzeylere sahipti. Amfiler yapının merkezinde olmasına rağmen binadan bağımsız gibi gözüküyordu. Anfi kütlelerinin altında galeriye doğru sarkan ülkelerin bayrakları vardı. Merdivenlerden çıktım. Merdivenler ahşaptan yapılmış bir kapı ile sonlanıyordu. Evet, o şeyi denedim ve kapıyı ittim. Öğretmenlerini dinleyen öğrenciler vardı. Bir film üzerine yorum yapıyorlardı. Hala o öğretmenin kim olduğunu merak ederim:) 

I joined to Pantherars again and took brochures that belogs to building and left there. Until Mudejar picked us up from there, I had viewed building outside and sketched it. This is so important experiences that if you want to observe a building from its outside, you have to draw it. You feel as though you discover it.

Yeniden Pantherars'a katıldım ve binada ait broşürler aldım. Ve binayı terk ettim. Mudejar bizi alana dek binanın dışını gözlemledim ve eskizini çizdim. Şu çok önemli bir deneyimdir; Eğer bir binayı dışarısından gözlemlemek istiyorsanız, onu çizmelisiniz. Sanki onu keşfediyormuş gibi hissedersiniz.


My views are below:
Gözlemlerim aşağıda:












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder